Stacks Image 221784

Jämjö kyrka ser förvisso lite märklig och oproportionerlig ut, och arkitekten vid Överintendentsämbetet i Stockholm, Jacob Wilhelm Gerss, som även bland annat ritat Strömstads kyrka, hade inte alls tänkt sig att kyrkan skulle se ut så här. Under början av 1800-talet arbetade han med olika ritningar för kyrkan i Jämjö. Men det var delade meningar bland sockenborna om hur stor kyrkan skulle vara och om den skulle förses med torn eller inte. Så istället för det eleganta torn som Gerss hade ritat reste den lokala byggmästaren ett betydligt lägre och enklare torn. Man förenklade också på eget bevåg exteriören när kyrkan slutligen färdigställdes 1826. För att kunna lägga spån på taket gjordes det brantare än Gerss angivit på sin ritning, som var tänkt för plåt.

När man byggde kyrkan använde sten från kyrkogårdsmuren och från den tidigare medeltida kyrkan, som revs samtidigt. Kyrkan har kallats ”de 30.000 dagsverkens kyrka”. det krävdes nämligen dagsverken för att färdigställa kyrkan, arbeten som inleddes klockan fem om morgonen och avslutades klockan åtta om kvällen. Giltig frånvaro från dagsverket var till exempel om man var, som det står beskrivet: ”urfattig, sängliggande, blind, bräcklig, vanför, kröpking, döv och dumb, dövstum, sinnessvag, svagsint, fjantig, huggit sin fot eller led av venerisk smitta”.

Arbetet leddes av murarmästare Nils Fredrik Wahlqvist från Karlskrona.
Man lyckades bygga kyrkan trots knappa medel, men byggmästaren tyckte ändå att han skulle ha något extra för arbetet. Så i en kungörelse som lästes upp i kyrkan såg han till att ”alla som ko äga” som erkänsla skänka ostmjölk till välbemälte byggmästaren.

Kyrkan döptes vid invigningen till Oscars kyrka, efter kung Oscar I.

En stor Kristusstaty i gips, inspirerad av Bertel Thorvaldsens berömda förlaga i Vor Frue Kirke i Köpenhamn, placerades under tempelgaveln tillsammans med en liten änglafigur som håller upp svepduken från korsfästelsen.
På platsen fanns från början en så kallad altarpredikstol, som prästen nådde från sakristian via en trappa. Denna typ av predikstol var förr vanlig, bland annat för att den sparade utrymme i mindre kyrkor. Under 1800-talet restes alltfler invändningar inom Svenska kyrkan mot att prästen stod ovanför altaret, och efter hand byttes många altarpredikstolar ut eller kompletterades med en predikstol placerad på höger eller vänster sida i koret. Så skedde även i Jämjö, så sent som 1926, då en enkel predikstol av traditionell modell sattes upp längst fram på sydväggen.

År 1952 tillkom en altartavla av Olle Hjortzberg, som har motivet när Jesus som liten bärs fram inför Gud i templet i Jerusalem.


Till höger innanför kyrkporten finns en glasmonter som innehåller en brudkrona i förgyllt silver. Denna var en gåva från Anders Torstensons hustru, Hammarby, som skänkte kronan till kyrkan 1737.

Orgeln byggdes i början av 1880-talet av Carl Elfström i Ljungby. Han hade en tid verkat i USA, där han bland annat troligen arbetade vid Steinways pianofabrik i New York. När han återvände etablerade han sig som orgelbyggare och kom att bygga cirka 75 orglar till kyrkor i hela södra Sverige. Av dessa är endast ett tiotal instrument bevarade, bland annat den här i Jämjö kyrka. Även om den har byggts om flera gånger, bland annat 1944 av Mårtenssons orgelfabrik i Lund och 1972 av Olof Hammarberg i Göteborg.


Källor:
Webb: Riksantikvarieämbetets bebyggelseregister.
Bok: ”Blekinges kyrkor”. Lasse Larsson 2010. ISBN 978-91-86560-81-2
Folder: ”Jämjö kyrka”. Ingvar Gustavsson.

Stacks Image 221792